Start hier jouw zelftest.
Druk op de start knop om deze vragenlijst te starten.
Question 1 of 11
1- De aspecten in de verkoop waar ik mij het minst op mijn gemak voel zijn:
Prospectie en afspraken maken.
De controle over het gesprek behouden.
Het aanbod overtuigend overbrengen.
Reageren op bezwaren.
De deal effectief sluiten.
Question 2 of 11
2- Ik prospecteer telefonisch:
Niet
Niet graag omdat ik mensen niet lastig wil vallen.
Wel, omdat het er nu eenmaal bij hoort.
Question 3 of 11
3- Als ik telefonisch prospecteer:
Weet ik precies wat te doen om de aandacht te grijpen.
Vind ik het moeilijk om de aandacht te grijpen.
Weet ik niet hoe eraan te beginnen.
Question 4 of 11
4- Hoeveel procent van de tijd ben je zelf aan het woord tijdens het verkoopsgesprek?
90% van de tijd
70% van de tijd
50% van de tijd
30% van de tijd
10% van de tijd
Question 5 of 11
5- Als je product of dienst min of meer vergelijkbaar is met dat van de concurrent dan:
Is het vooral een kwestie van in te zetten op de prijs.
Dan stel ik best niet te veel vragen aan de klant, maar moet ik vooral de kwaliteit van onze dienstverlening in de verf zetten.
Dan stel ik net meer vragen.
Question 6 of 11
6- Een klant overtuig je door:
Veel uitleg te geven over het product tot de klant overtuigd is.
Technische termen en vakjargon te gebruiken zodat de klant in mij de expert ziet.
Niet al te veel te vertellen over het product, enkel wat noodzakelijk is.
Question 7 of 11
7- Wanneer begin je aan het voorstel van je product of dienst:
Zo snel mogelijk om te weten te komen wat de klant precies interesseert.
Van zodra de klant een nood of probleem aangeeft.
Ik wacht zo lang mogelijk met het voorstellen van mijn product of dienst omdat ik de klant eerst zo veel mogelijk wil uithoren.
Question 8 of 11
8- Een klant die korting vraagt:
Geef ik korting om de deal zeker te kunnen sluiten.
Vraag ik hoeveel korting hij in gedachte had, en ga daarover vervolgens onderhandelen.
Kan ik meestal wel overtuigen zonder korting te moeten geven.
Daaraan stel ik de vraag of hij effectief zal kopen als ik extra korting zou geven.
Daaraan stel ik bijkomende vragen om af te checken of ik wel echt een korting moet geven.
Question 9 of 11
9- Een klant die na mijn presentatie zegt: "bedankt, ik ga er nog eens over nadenken" beantwoord ik met:
Uiteraard. Moest u nog verder info wensen, contacteer me dan zeker.
Waaraan twijfelt u nog?
Met wie of wat wenst u nog te vergelijken?
Uiteraard, het gaat over een belangrijke beslissing. Ik contacteer u volgende week terug.
Question 10 of 11
10- Het juiste moment om het order te vragen
Ik weet niet wanneer het het juiste moment is. Ik doe het op goed geluk.
Ik weet niet wanneer het het juiste moment is. Ik doe het dus pas als de klant duidelijk aangeeft dat hij akkoord is.
Ik voel het juiste moment meestal wel aan, maar vergis me regelmatig want ik krijg regelmatig een "neen".
Ik voel het juiste moment meestal wel aan, en meestal klopt mijn gevoel ook.
Question 11 of 11
11- De juiste manier om naar het order te vragen:
Gewoon, op de man af.
Ik wil geen risico lopen en vraag het voorzichtig, bijvoorbeeld door te vragen wat hij ervan vindt.
Zelf vragen is te pusherig. Ik wacht tot de klant het duidelijk aangeeft.
Ik stel enkele alternatieven voor en vraag dan voor welk alternatief hij wilt gaan.